Csokoládé mérgezés kutyáknál Dunaharasztiban

Csokoládét sokan adnak a kutyájuknak abban a reményben, hogy az a számukra is "boldogság hormon" csupán, ami a legrosszabb esetben is csak hizlal. Esetleg hallották már, hogy a kutya számára a csokoládé mérgező lehet, de már máskor is próbálták, igaz, akkor kevesebbel vagy más fajtával. Most pedig haldoklik a kedves kutya... Talán ez lehetne a tipikus bevezető a csokoládémérgezés ismertetéséhez.

A kutyák csokoládémérgezése

Bevezető

Csokoládét sokan adnak a kutyájuknak abban a reményben, hogy az a

Előfordulás

Bármilyen meglepő, a csokoládémérgezés mindenhol a kutyák 20 leggyakoribb mérgezése között van. Különösen az ünnepek környékén fordul elő, leggyakrabban a városi, lakásban tartott, kistestű kölyök és fiatal kutyák körében.

Kórokok

A csokoládéban több olyan alkaloida is található, amelyek nagy mennyiségben mérgezést okozhatnak és amelyekre a kutya érzékenyebb az embernél. Közülük a két legfontosabb a theobromin és a koffein. Ezek mennyisége csokoládé fajtánként változik. A fehér csokoládéban alig van belőlük, kevés található a tejcsokoládéban és nagyon sok van az étcsokoládéban. Az egyes csokoládéfajták aszerint sorolhatóak be, hogy mennyi kakaó van bennük: minél több, annál veszélyesebbek. Ahhoz, hogy a mérgezés halálos kimenetelű legyen, viszonylag sok (testtömeg kilogrammonként 60 g) tejcsokoládét kell a kutyának elfogyasztania, de ugyanehhez az eredményhez vezethet az is, ha akár csak 0,7 g főzőcsokoládét eszik meg testtömeg kilogrammonként!

Kórfejlődés

Az említett alkaloidák - többek között - érszűkületet és szapora szívműködést okoznak, valamint stimulálják a központi idegrendszert. Ezt a hatást jól ismerik a kávé- és a kakaófogyasztók. Emellett túlérzékenységet, remegést, görcsöket és a szívizom fokozott összehúzódását is előidézhetik.

Klinikai tünetek

A mérgezés első tünetei általában hányás és hasmenés formájában jelentkeznek röviddel a csokoládé elfogyasztása után. Ezt nyugtalanság, izgatottság, sokat vizelés, majd remegés és görcsrohamok követik. A kutya zihál és minden érintésre túlzottan reagál. Végül nagyfokú elesettség, ájulás, kóma és sok esetben elhullás lép fel.

Gyógykezelés

A beteget azonnal állatorvoshoz kell vinni, mégpedig a lehető legkevesebb stresszt okozva neki. Ne feledje, hogy minden ingerre fokozott tünetekkel reagál. Mielőbb szakszerű, intenzív ellátásra van szüksége!

Kórjóslat

A betegség kimenetele az elfogyasztott csokoládé mennyiségének, a kezelés megkezdéséig eltelt időnek és a tünetek súlyosságának és a komplikációknak a függvénye.

A fenti cikket Dr. Csikós Károly (Mancsok Állatorvosi Rendelő (www.mancsok.hu)) kollégám írta, és az ő engedélyével olvashatják honlapunkon.