Macska leukózisa (FELV, Retrovirus fertőzés, leukémia)

Bemutatjuk az egyik legrettegettebb vírust, a macska leukémia vírusát

A macskák leukémiája, FELV vírus fertőzése

A macskaleukózis (FELV=Feline Leucosis Virus) hazánkban is nagyon gyakori, gyógyíthatatlan macskabetegség. Sajnos máig sok cica kerül végleges elaltatásra a leukózis miatt, pedig hatékony vakcina áll rendelkezésre ellene.

Világszerte elterjedt vírusfertőzésről beszélünk, ami a macskák 40-60 %-át érinti. Szerencsénkre, az embert nem tudja megbetegíteni ez a kórokozó.

A macskák szervezetébe legtöbbször szájon át jut be a vírus, mely a vérkeringéssel minden szervbe eljut, és sok esetben a sejtek osztódási folyamatai felett veszi át az irányítást. Némelyik macskában a vírus hatására nagyon súlyos betegség fejlődik ki. Szerencsés esetben azonban előfordulhat az is, hogy a macskánk „csak” vírushordozó, de nem betegszik meg.

A macskák egymás közt különböző váladékokkal, leggyakrabban nyállal adják tovább a fertőzést, például közös etető- itató tál használata esetén, de gyakori a verekedés során, valamint a méhen beüli fertőződés is. Legtöbbször a kijáró, nem ivartalanított kandúrokat érinti a betegség a területi háborúskodások miatt.

A betegség előfordulása adott területen függ a macskák „népsűrűségétől”, az un. sokmacskás állományok veszélyeztetettebbek különösen akkor, ha kijáró macskák is vannak közöttük. Sok a fertőzött, de tüneteket nem vagy alig mutató, testváladékaival a vírust hosszasan ürítő macska különösen a kóbor macskák között.

A vírushordozó cicusok szerencsés esetben legyőzik a fertőzést, és 1-2 hónap múlva eltűnik a kórokozó a szervezetből, a cicus immunrendszere pedig védetté válik az újbóli fertőzés ellen. Az állatok nagyjából 30 %-ban tartósan megtelepszik a vírus, és folyamatos enyhe fertőzéses tüneteket okoz, megfázáshoz hasonló huruttal, orrfolyással, garatgyulladással. Szintén 30 %-ra tehető azon macskák száma, akikben a vírus a saját sejtek génkészletébe beépülve látenssé válik, tehát gyakorlatilag láthatatlan, de ezekben az esetekben is pár éven belül számítani lehet a vírus aktivizálódására.

Mikor gyanakodhatunk leukózis fertőzésre a cicánknál?

-         láz, gyengeség, fogyás, kötőhártya gyulladás, felső légúti tünetek „nátha”, nyirokcsomó megnagyobbodás, ínygyulladás, bőrgyulladás esetén.

Vérvizsgálattal van esélyünk kimutatni a konkrét kórókozót, de az esetek 10-20 %-ában a tesztek tévesen negatív eredményt hoznak, a vírus biológiai sokszínűsége miatt, ilyenkor javasolt később megismételni a vizsgálatot.

Bár a lebetegedett cicusért nagyon sok mindent tehetünk, vitaminokkal támogathatjuk a szervezetet, infúzióval, vagy akár speciális fehérjékkel is védekezhetünk a vírus ellen, garantált gyógyulást hozó gyógyszer még nincs.

Ezért fontos a megelőzésre helyezni a hangsúlyt, javasolt ivartalanítani a cicusokat, leukózis ellen is beoltani őket évente, és ha lehetséges, korlátozni a mozgásukat, hogy minél kevésbé találkozhassanak „kóbor” macskákkal.

Dr. Sükösd László